Dickens din peninsula

N-am avut niciodata vreo mare pasiune pentru Dickens, insa, in timp, am ajuns sa ii recunosc meritul de a fi deschis un drum, batatorit apoi de numerosi alti confrati in ale scrisului: romanul social, in care nu este vorba numai despre sentimente dulcege si relatii intre oameni de vaza, stilati si pomadati, ci si despre copii care sufera, traiesc in conditii insalubre si trebuie sa ia decizii grele, nu intotdeauna morale.

Pe aceasta cale paseste si un autor dintr-o zona a globului pe care nu prea am explorat-o din punct de vedere al literaturii contemporane – Hwang Sok-yong, a carui profesiune de credinta mi-a adus aminte instantaneu de zbaterile scriitorului din perioada victoriana:

Daca m-ar intreba cineva cum arata lumea, i-as raspunde cam asa: lumea e ca un stol de pasari ce se rotesc in aer; sper ca scrisul meu sa ajute acele pasari sa revina pe pamantul de unde s-au ridicat.

Romanul Printesa Bari este perfecta ilustrare a acestei inaltatoare ambitii. Titlul face referire la o legenda coreeana, insa protagonista nu este de vita nobila, ci apartine unei familii numeroase dintr-o regiune a Coreei de Nord vecina cu China. Degradarea vietii si foametea din aceasta tara infernala o imping la peregrinari pline de privatiuni pentru ea si dureroase pentru cititor, care o aduc pana in Europa, unde isi pune viata pe picioare, fara a fi ferita insa de alte necazuri.

Insa cartea nu este doar cronica unor suferinte bine descrise; eroina are un univers interior care atinge transcendenta si vede lucruri dincolo de hotarele lumii materiale. Aceste secvente pe care, in lipsa de un cuvant mai cuprinzator, le voi numi onirice, sunt tulburatoare si fascinante si demonstreaza ca scriitorul coreean detine o paleta stilistica foarte larga, fiind capabil sa treaca de la un realism frust la unul magic fara fracturi narative.

Aici intervine cel mai interesant aspect din punct de vedere al scriiturii. In prima parte a romanului, care se desfasoare pe meleagurile natale ale protagonistei, tinuturi cu o spiritualitate bogata si inca impregnata in mentalul colectiv, lumea fizica si cea imateriala sunt ingemanate, iar manifestarile fantasticului sunt parte a vietii de zi cu zi. Cand Bari ajunge in Londra, insa, avatarurile cotidiene si incursiunile in taramul de dincolo se separa si se constituie chiar in fragmente separate.

Exista, asadar, lumea care recunoaste transcedentalul si pe aceia care au acces la el, insa este o lume subdezvoltata si cruda cu individul.

Exista, insa, si lumea prospera, in care chiar si cei dezradacinati pot duce, prin munca si un dram de noroc, o viata implinita, dar despiritualizata si lipsita de magie.

Se vor reconcilia oare vreodata?

P.S. Multumesc celor de la libraria online Libris pentru o reintrupare a lui Dickens in Coreea moderna.

Lasa un comentariu.