Un Donald Trump al muzeologiei

Scotocind prin foarte vastul site al celor de la TargulCartii.ro, am descoperit o carte cu un titlul seducator – Making the Mummies Dance, al carei autor, Thomas Hoving, isi povesteste peripetiile ca director al Metropolitan Museum of Art din New York.

In primul rand, marturisesc ca titlul e jumatate manipulare, pentru ca autorul e departe de exhibitionismul uneori inept al noului presedinte al Americii. Hoving a fost un tip cult, cu abilitati de administrator, dar si cu un condei inspirat. Va rog sa nu imi invocati ca si Donald Trump mai compune cate un mesaj de Twitter, n-are rost.

Exista, insa, cateva trasaturi ale autorului care justifica hiperbola pe care am utilizat-o. Ambitia de a face din muzeul pe care l-a condus cel mai tare din tara e leit sloganul atat de des parodiat. Iar onestitatea de a recunoaste ca a gresit din cand in cand nu poate ascunde satisfactia de a fi dat cateva lovituri colosale in materie de achizitii sau publicitate a unor evenimente.

Sunt pagini dedicate unor intrigi si lupte de putere in niste foruri decizionale care nu privesc decat pe un doctorand in stiinta finantarii si organizarii muzeelor, dar si altele pasionante, indeosebi cele care infatiseaza achizitia unor capodopere, precum Juan de Pareja al lui Velazquez sau Templul din Dendur.

Apogeul interesului meu a fost atins insa in bucata dedicata scandalului iscat de o expozitie foto care avea ca subiect cartierul Harlem. Acesta a fost momentul cand i-a trecut glontul pe la ureche: organizatiile au boicotat, politicienii s-au ofuscat si fofilat, oamenii au protestat. Ce vedem acum in Romania lui 2017 se intampla in America inca din anii ’60.

Thomas Hoving a fost un rasfatat al sortii, dar, spre deosebire de politicienii romani care isi apara privilegiile mai ceva ca o ursoaica puii, a lasat ceva in urma sa, un lacas al culturii si al educatiei mai bogat si mai accesibil tuturor.

Leave a Comment.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.