Otrava din spatele zambetului

secrets 1Din cand in cand, un film de care habar nu aveam apare, ma zguduie si ma face sa ma intreb: oare cate capodopere acoperite de nisipul uitarii zac pe undeva prin unghere nebanuite, in timp ce industria filmului scuipa in continuu produse de consum si nimic mai mult?

Secrets and Lies era pentru mine, pana mai deunazi, exact din aceasta categorie, iar acum stau si ma intreb ce-am facut cu viata mea pana acum, de nu l-am vazut mai demult.

Scuzat fie-me patetismul, insa vreau neaparat sa va atrag atentia asupra acestei creatii cinematografice, pe care as asemana-o cu gustul fructelor goji, pe care, de asemenea, le-am descoperit de curand, amar intr-un fel care ti se pare dulce.

Exista anumite festivaluri de profil care dau premii pentru intreaga distributie; am sa adopt aceasta procedura si am sa sau un Oscar de marimea Colosului din Rhodos pentru toti actorii, fara exceptie: Timothy Spall, Phyllis Logan, Brenda Blethyn, Claire Rushbrook, Marianne Jean-Baptiste sau Elizabeth Berrington. Se completeaza, se contreaza, se consoleaza cu fix acel pseudo-naturalism care nu se ridica decat infinitezimal deasupra realitatii.

Scenariul si regia semnate de Mike Leigh ii ajuta sa realizeze aceasta performanta formidabila, purtandu-i prin decizia unei oftalmoloage de culoare de a-si gasi mama adoptiva, o tipa alba cu inima buna, dar fara prea mare cultura sau educatie, reuniunea avand loc exact in preajma momentului cand fratele mamei incearca sa reinnoade relatia cu aceasta, desi sotia cam fitoasa stramba din nas la o atare initiativa. Revelatii si lacrimi vor insoti toate aceste interactiuni la care te uiti cu o placere pe care incetineala lor nu ar avea altminteri cum sa o explice.

Legenda spune regizorul nu le-a dat actritelor decat indicatii generale si nicio replica scrisa, astfel ca intreaga scena a fost improvizata.

Legenda spune regizorul nu le-a dat actritelor decat indicatii generale si nicio replica scrisa, astfel ca intreaga scena a fost improvizata.

Exista si cateva momente realizate in contrapunct, care, sub pretextul unor sesiuni fotografice, sprijina realismul actiuni principala, demonstrandu-me ca povestea la care asistam nu e un construct arficial, ci este doar o picatura din oceanul de vulnerabilitati, minciuni si suferinte care ne inconjoara.

Regretatul Roger Ebert a surprins cu mare profunzime modul cum este tratat rasismul in Secrets and Lies. Nimeni din grupul de albi nu se sinchiseste ca nou-venita este de culoare. Au alte probleme mai importante pe cap.

O simpla aniversare, dar de o grandoare umana deosebita.

O simpla aniversare, dar de o grandoare umana deosebita.

Si au dreptate.

 

Leave a Comment.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.