Am pastisat cu nerusinare titlul exceptionalului roman al nobelizatului Mo Yan pentru ca Farewell, My Concubine, desi se diferentiaza prin multe aspecte, pastreaza aceeasi preocupare esentiala de a condensa istoria Chinei in secolul al XX-lea prin prisma unor experiente personale.
Filmul lui Chen Kaige urmareste povestea a doi balerini, din copilaria disckensiana (corespunzand perioadei imediat urmatoare caderii imperiului) si pana la senectutea ulterioara revolutiei culturale. In relatia dintre cei doi intervine de la un moment dat si aceea pe care unul dintre ei si-o alege ca sotie.
Cei doi balerini sunt protagonistii unei opere stravechi intitulate Adio concubina mea!, care ii are in prim-plan pe un rege infrant si pe iubita sa devotata, iar acest numar, derutant la inceput pentru un european, devine in fapt vehiculul care deplaseaza naratiunea prin istorie. Este fascinant sa observi cum dansul si interpretarea celor doi sunt receptate in diverse contexte politice si culturale.
Dansul celor doi este cheia intregului film, nu numai pentru ca il deschide si incheie intr-un superb si trist exercitiu de ciclicitate, dar si pentru ca de el se leaga grandoarea speciala a acestui film. Este speciala pentru ca este aplicata, pentru ca, spre deosebire de multe alte fresce istorice de acest gen, nu exista o separare pronuntata intre scenele de anvergura si cele intime, personale. Din trei ore si jumatate, care, apropo, trec neobservate, mi-e greu sa aleg un moment anume, desi imi staruie in minte imaginea lui Leslie Cheung in rolul concubinei, invartindu-se frenetic in timp ce membrii operei se incaierasera cu publicul recalcitrant.
As fi nedrept, insa, daca as ignora relatiile din interiorul triunghiului de protagonisti, deoarece complexitatea lor da viata acestei creatii cinematografice. Fengyi Zhang este regele si este viguros, inimos si cu simtul umorului, Leslie Cheung (care e barbat, pentru cei care nu au auzit de acest interesant artist asiatic, decedat, din pacate, din proprie initiativa) este concubina, este fragil si nutreste fata de tovarasul sau o afectiune vecina cu Brokeback Mountain, iar prea-frumoasa Gong Li este sotia si este infipta, posesiva si pasionala. Inevitabil, concubina si sotia intra in conflict, latent sau fatis, iar duelurile dintre cei doi nu sunt mai putin grandioase decat cea mai de amploare scena.
Consistent fara a fi greoi, profund fara a fi inaccesibil, sincer fara a fi defetist, Farewell, My Concubine a reprezentat, in 1993 cand a fost realizat, pentru chinezi, inceputul impacarii cu un trecut zbuciumat si, pentru restul lumii, un prilej de a-i cunoaste si intelege.
1 Comments